Vandaag werd ik overspoeld met de volgende meldingen van het Synology DDNS systeem:
Dear user,
Connection to XXX.diskstation.me has been lost since 2015-03-11 18:57:52 GMT +00:00. Please check the network connection of your DiskStation, and make sure its DDNS service is enabled.
Sincerely,
Synology DDNS Service
Normaal betekent dit dat je NAS meer dan 30 minuten zich niet meer heeft gemeld bij MyDS Center via de Heartbeat. Ik zie dat dit wel een vaker onterecht gebeurd, maar vandaag was dit wel veel en voor alle DiskStations die ik beheer.
De vorige keer dat dit zo extreem was, was rond de introductie van DSM 5.0 beta. Ik vermoed dat dit dus ook komt doordat volgende week de beta van DSM 5.2 wordt vrijgegeven.
Het blijft wel vervelend dat de dienst niet echt betrouwbaar is. Ga niet te veel rommelen met de instellingen en wacht rustig af totdat de DDNS weer normaal werkt. De DDNS-naam blijft een geruime tijd actief, ook als de NAS geen updates stuurt. Je krijgt dan ook een e-mail dat het adres gaat vervallen en dat je deze kunt verlengen. Pas als er door het herstarten van de router een nieuw IP-adres krijgt van je provider moet je controleren of alles nog goed staan bij MyDS en eventueel actie ondernemen.